Хоризонт Европа је оквирни програм Европске Уније за истраживање и иновације у периоду од 2021. до 2027. године. Програм обухвата велики број различитих области и тема, а безбедност као подручје истраживања наставља да заузима важан положај у новом програму. Као део Хоризонта 2020, безбедност се позиционирала у трећем стубу Друштвени изазови под називом Сигурна друштва: заштита слободе и сигурности Европе и њених грађана. У структури новог програма Хоризонт Европа, безбедност се позиционирала унутар другог стуба Глобални изазови и индустријска конкурентност Европе као трећи од укупно шест кластера под називом Цивилна безбедност за друштво.

Док опасности од тероризма, криминала и сигурност на границама у Европској Унији остају важна питања, изазови као што су сајбер-напади захтевају координисане акције и нове концепте. Заштиту и отпорност физичких и дигиталних инфраструктура, као и виталних друштвених фукција треба ојачати. Учестале миграције изазване несигурношћу и економском нестабилношћу у земљама суседима Европске Уније и шире, као и пораст легалног кретања особа и капитала, захтевају нова техничка решења за интегрисану контролу граница. Катастрофе, природне или оне које су изазване деловањем човека, захтевају бољу припремљеност за заштиту и смањење људских жртава, штете по здравље и околину, економске и материјалне штете, као и побољшање разумевања и смањење ризика од катастрофа. Климатске промене су на путу да погоршају безбедносне изазове, а поуке треба извући и на основу кризе изазване Ковидом-19 како по питању припремљености, тако и по питању развоја капацитета за кризе и у побољшању међусекторског одговора на такве догађаје.

Кластер 3 има визију да подржи одговор Европске Уније на безбедносне изазове приликом обезбеђивања слободног кретања и заштите интегритета Шенгенског простора. То значи да ће отпорнија и сигурнија Европа бити подржана и за ову сврху – подршка компетитивном европском сектору цивилне безбедности. Како се ови изазови брзо развијају и друштвени и технолошки развој чине да одговор постаје све сложенији, истраживања у области безбедности могу да постану алат како би се прешло са реактивног приступа на проактивни приступ безбедности заснован на увидима, превенцији и предвиђању ситуација.

Кластер 3 ће нарочито подржати приоритетне политике Комисије „Промоција нашег европског начина живота“ као и „Европски зелени договор“ и „Европу спремну за дигитално доба“.  Кластер 3 ће нарочито подржати имплементацију Стратегије Европске Уније за безбедност, Агенду против тероризма, обезбеђивање граница и безбедносне одлуке Новог договора о миграцијама и азилу, Политике Европске уније о смањењу ризика од катастрофа, Стратегију Европске Уније за поморску безбедности и Стратегију Европске Уније о сајбер сигурности. 

Кластер 3 ће улагати у програме да би постигао следећи импакт:

Губици изазвани природним катастрофама и катастрофама изазваним деловањем човека су смањени захваљујући побољшаном умањењу ризика од катастрофа заснованом на превентивним мерама, бољој друштвеној припремљености и на побољшаном управљању ризицима спроведеном на систематски начин.

Четири области захтевају већу фокусираност истраживања и иновација: а.) хемијски, биолошки, радиолошки, нуклеарни и експлозивни инциденти – боље разумевање ризика, боља упоредивост података, јачање способности за брзи одговор, методе сарадње између релевантних страна, б.) ризици изазвани климатским променама и екстремним ситуацијама – боље разумевање ризика повезаних са климатским променама, као што су поплаве, суше, шумски пожари, њихово укључивање у планирање хитних ситуација, флексибилније прилагођавање на утицај климатских промена, в.) геолошке катастрофе, као што су земљотреси, вулканске ерупције, цунамији – боља и технолошки унапређена цивилна заштита, бржа евакуација жртава, г.) пандемије и инфективне болести – рана детекција почетка избијања пандемије, бољи одговор на основу Европског плана за припремљеност на пандемију.  

Законит промет људи и робе је једноставнији у оквиру граница Европске Уније, док се илегална трговина, трговина људима, пиратерија, тероризам и друге криминалне радње спречавају, захваљујући побољшаној контроли граница на земљи, води и у ваздуху и сугрности на мору.

Истраживања и иновације ће побољшати деловање информационих система Европске Уније, водећи ка бољој размени података као и њиховој анализи, развоју алата и метода за интегрисану контролу граница, узимајући у обзир и капацитете транзитних земаља дуж рута којима се крећу мигранти ка Европској Унији, јачајући надзор спољних граница као и бољу детекцију ризика. Када је у питању проток робе, побољшаће се препознавање криминалних радњи на граничним прелазима и кроз ланце снабдевања. 

Криминал и теоризам ће се ефикасније третирати, поштујући људска права, а отпорност и аутономија физичких и дигиталних инфраструктура је ојачана и виталне друштвене функције су обезбеђене захваљујући бољој превенцији и спремности на одговор, развоју капацитета полицијских органа и инфраструктурних оператера, укључујући мере против сајбер-криминала.

Истраживања и иновације донеће напреднију превенцију, истрагу и ублажавање криминалних радњи, нарочито нових типова насталих као резултат дигитализације и других технологија, које треба да буду засноване и на бољем познавању релевантних друштвених промена, као што је радикализација насиља, сексуална експлоатација деце, трговина људима, корупција и сајбер криминал, укључујући подршку жртвама. Истраживања ће пружити подршку надлежним полицијским органима у сузбијању криминала, сајбер-криминала, тероризма, организованог криминала (шверцовање, прање новца, крађу идентитета, укључујући и хаковање индивидуланих електронских уређаја,фалсификовање производа, трговина наркотицима и фалсификованим  лековима, илегална трговина културним добрима), кроз развој нових технологија, алата и система, укључујући дигиталне алате као што је вештачка интелигенција. Развој алата ће подразумевати широк спектар активности, укључујући форензику, управљање великим количинама података, унапређену прекограничну сарадњу и размену података. Истраживачке активности ће уједно обезбедити сигурност основних друштвених функција као што су: здравствена заштита, јачање закона, енергија, мобилност, јавне службе и изборни системи, финансијске услуге, комуникационе и логистичке инфраструктуре и мреже (физичке, на земљи, у свемиру и дигиталне). За превенцију свих могућих врста претњи и напада, капацитети полиције, менаџера ризика и кризних менаџера ојачаће се новим алатима.  

Ојачана сајбер-сигурност и сигурније онлајн окружење развојем и употребом ефикаснијих капацитета Европске Уније и држава чланица, подржавајући заштиту података и мрежа тежећи ка технолошком суверенитету у том подручју, а поштујући приватност и основна људска права, довешће до сигурних услуга, процеса и производа као и до отпорних инфраструктура, способних да издрже и одбране се од сајбер-напада и хибридних претњи.

Подржане истраживањима и иновацијама, грађанима, властима, компанијама, укључујући мала и средња предузећа, биће оснажени заштита података и онлајн активности. То захтева отпорну дигиталну инфраструктуру, како јавну тако и приватну, што ће заштитити дигитално тржиште и дигитални живот грађана од злонамерних сајбер активности. Истраживања ће подржати употребу иновативних дигиталних технологија, укључујући и самопомоћ, вештачку интелигенцију, криптографију, масовно распрострањено складиштење података као и квантне технологије да би се појачала сигурност података и сајбер-сигурност. То ће даље подстаћи иновације у развоју сигурних хардвера и софтвера и имплементацију и побољшане методе за сајбер-сигурносно тестирање и сертификовање. Све мере ће бити спровођене поштујући право на приватност, заштиту личних података и заштиту основних људских права у дигитално доба и на глобалном нивоу. 

Отворени позиви