Пројекти Хоризонт Европа програма, највећег европског програма за истраживање и иновације, финансирају се из средстава Европске уније.

ПРВИ ДЕО

Опција 1: Буџет пројекта:

Буџет пројединачних пројеката састоји се од стварних трошкови а/или јединчних трошкова (у зависности од појединачних делова програма). Целокупан буџет пројекта подељен је на буџетске линије budžetske linije i буџете сваког од учесника на пројекту.

Буџет координатора пројекта =
буџетска линија 1+ буџетска линија 2+ буџетска линија 3+буџетска линија 4+буџетска линија 5

Буџет партнера 1 на пројекту = буџетска линија 1+ буџетска линија 2+ буџетска линија 3+буџетска линија 4+буџетска линија 5

Буџет партнера 2 на пројекту = буџетска линија 1+ буџетска линија 2+ буџетска линија 3+буџетска линија 4+буџетска линија 5

Буџет партнера 3 на пројекту = буџетска линија 1+ буџетска линија 2+ буџетска линија 3+буџетска линија 4+буџетска линија 5

БУЏЕТ ПРОЈЕКТА

ДРУГИ ДЕО: Шта је могуће финансирати?

ДРУГИ ДЕО – 2.1.

Опција 2: Основне стопе финансирања

For some Programmes and types of action (e.g. HE, DEP, EDF, CEF, SMP), there are however several funding rates inside the project. These may depend on: 

  • the type of beneficiaries (e.g. SMEs; for-profit or non-profit legal entities, etc) 
  • the type of cost categories to be covered 
  • the type of activities to be performed (for activity-based grants). 

Када је Хоризон Европа у питању, стопе финансирања активности на пројекту могу бити финансиране у проценту од 100% или 30% из средстава Европске уније. 

За Акције истраживања и иновација (RIA: Research and Inovation actions) и акције координације и подршке (CSA: Coordination and support actions) стопа финансирања за све учеснике на пројекту је 100%.

За Иновационе акције (IA: Innovation actions) стопа финансирања је 70% (изузетак су непрофитне организације за које је стопа финансирања 100%).

Опција 3: Услови који морају бити испуњени како би настали трошкови били прихватиљиви за финансирање из средстава одобреног пројекта - опште услове подобности:

Прихватљиви трошкови:

  • настали од стране учесника на пројекту и посебно евидентирани у рачунима корисника,
  • настали за време трајања пројекта (са изузетком трошкова који се односе на подношење коначног периодичног извештаја, који могу настати након тога)
  • предвиђени буџетом пројекта што је приказано у Анексу 2 потписаног Уговора о додели бесповратних средстава (Annex 2 – Estimated budget of the action)
  • настали у вези са активностима пројекта што је приказано у Анексу 1 потписаног Уговора о додели бесповратних средстава (Annex 1 – Description Of Action)
  • препознатљиви и проверљиви, корисника у складу са рачуноводственим стандардима који се примењују у земљи у којој је корисник основан и са уобичајеном праксом обрачунавања трошкова ученсика на пројекту
  • морају поштовати важећи национални закон о порезима, раду и социјалном осигурању 
  • разумни, оправдани и морају бити у складу са принципом доброг финансијског управљања, посебно у погледу економичности и ефикасности

Неприхватљиви трошкови:

  • трошкови који се не могу повезати са активностима на пројекту,
  • који се односе на принос на капитал и дивиденде које плаћа учесник на пројекту
  • дуг и накнаде за сервисирање дуга
  • резервисања за будуће губитке или дугове
  • дуговане камате
  • губитке од курсних разлика
  • банковне трошкове које банка корисника наплаћује за трансфере од органа који одобрава
  • прекомерни или непромишљени трошкови
  • ПДВ који се може одбити или повратити (укључујући ПДВ који плаћају јавна тела која делују као јавни орган)
  • настали трошкови или доприноси за активности спроведене током суспензије Уговора о додели бесповратних средстава
  • трошкови или доприноси пријављени у оквиру других грантова ЕУ (или грантова које додељује држава чланица ЕУ, земља која није чланица ЕУ или друго тело које спроводи буџет ЕУ
  • трошкови или доприноси за особље националне (или регионалне/локалне) администрације, за активности које су део уобичајених активности администрације

ДРУГИ ДЕО – 2.2.

Опција 4: Буџетске линије

Трошкови особља

Директни трошкови пројекта

Трошкови особља могу подразумевати следеће подкатегорије:

A.1. Трошкови за запослене (или еквивалентно)

Трошкови за запослене су прихватљиви као трошкови особља на основу радно правне везе између запосленог и институције учесника на пројекту, што подразумева постојање уговора о раду (или еквивалентног акта) између запосленог и институтције учесника на пројекту.

Ови трошкови подразумевају нето зараде, доприносе за социјално осигурање, порезе и друге трошкове везане за накнаду, ако произилазе из националног закона или уговора о раду (или еквивалентни акт).

A.2. Трошкови за физичка лица која раде по директном уговору

Трошкови за физичка лица која раде по директном уговору а који није уговор о раду,  су прихватљиви као трошкови особља, ако су лица ангажована за потребе спровођења пројектних  и испуњавају следеће услове:

  • рад под условима сличним условима запосленог (нарочито у погледу начина на који је рад организован, послова који се обављају и просторија у којима се обављају) и
  • резултат рада припада учеснику на пројекту (осим ако није другачије договорено).

Подкатегорија А.2. најчешће покрива трошкове ангажовања:

  • Консултаната (ин-хоусе цонсултантс) који су самостални предузетници или оснивачи/суоснивачи средњих И малих предузећа који могу али и неморају себи да исплаћују зараду. То се такође односи на власнике малих и средњих предузећа чији се рад за корисника гранта наплаћује путем било које врсте уговора о ангажовању/пословно-техничкој сарадњи, расподелом добити или било којим другим методом накнаде осим зараде која произилази из уговора о раду.
  • Физичких лица која  потписује Уговор о ангажовању са кросником гранта  у своје име и за свој рачун као физичко лице, а не у име другог правног лица (нпр. компаније).

Цена рада овако ангажованих лица не сме се значајно разликовати о трошкова за лица са сличним или истим описом посла и/или звања запослених по уговору о раду на институцији  која је учесник на пројекту. Укупни трошкови особља које је на овај начин укључено у пројект  израчунава се на основу стварно насталих трошкова за рад на пројекту  који су наведени у дирктном уговору о ангажовању (уговор о приверемнеим и повременим пословима, уговор о делу, уговор о аутроском делу, итд)

A.3. Трошкови “уступања” лица које је запослено код  другог правног лица (Seconded persons)

„ Уступање “ (Seconded)  значи привремени трансфер запосленог  код правног лица  (послодавца) које не учествује на пројекту тј који се сматра трећом страном,  на привремени рад код корисника гранта. Уступљена лица су И даље у радном односу код треће стране која врши плаћање зараде запосленом , али раде за корисника гранта. Они су на располагању кориснику гранта и раде под његовом контролом и упутствима. “Уступање” обично захтева да упуц́ена особа ради у просторијама корисника гранта. 

Као и у случају А.2.трошкови ангажовања ових лица су прихватљиви као трошкови особља, ако су лица ангажована за потребе спровођења пројектних  и испуњавају следеће услове:

  • рад под условима сличним условима запосленог (нарочито у погледу начина на који је рад организован, послова који се обављају и просторија у којима се обављају) и
  • резултат рада припада учеснику на пројекту (кориснику гранта).

A.4. Трошкови ангажовања оснивача средњих и малих предузећа и ангажовање физичких лица на пројекту 

Ова буџетска категорија покрива трошкове две врсте лица:

  • Лица која су директни  власници или сувласници (без обзира на њихов проценат власништва) малог И средњег предузећа  и немају уговор о раду закљученог са наведеним СМЕ. То се такође односи на власнике малих и средњих предузец́а чији се рад у пројекту за корисника гранта наплац́ује путем било које врсте уговора о ангажовању (нпр. уговора о делу), распођелом добити или било којим другим методом накнаде осим плате која произилази из уговора о раду. 
  • Корисници гранта који су физичка лица која су  потписала Уговор о гранту у своје име као појединци, а не у име другог правног лица (нпр. компаније).

Да би трошак био прихватљив сви услови подобности (линк ка горњем) морају бити задовољени  и ангажована лица морају да докажу да  су власници/сувласници  МСП или  физичко лице, који ради на пројекту, а не прима плату.

Обрачун трошкова рада овако ангажованих лица се врши према метологији датој у Decision C(2020) 7115 а у складу са наводима из Анекса 2а потписаног Уговора о безповратним срествима. Цена рада се утврђује по јединици И то наследећи начин

{EUR 5 080 /18 days [i.e. 282,22]}  Multiplied by {country-specific correction coefficient of the country where the beneficiary is established}

A.5. Трошкови рада волонтера (за одређене делове програма у зависности од позива за пријављивање пројеката)

Рад волонтера на пројекту (тј. лица која слободно раде за организацију, без обавезе и без плаћања) може се пријавити као трошкови особља уколико:

је предвиђено  у условима конкретног позива за пријаву предлога пројеката, испуњавају опште услове подобности и се обрачунавају се као јединични трошкови.

 

МОДЕЛИ ОБРAЧУНА ТРОШКОВА ОСОБЉА:

A.1. Обрачун трошкова особља за ову категорију (Трошкови за запослене (или еквивалентно) се врши на следећи начин:

Укупан трошак по запосленом према овом методу = днвени износ за особу * број дана проведених на реализацији пројектних активности (заокружено нагоре или надоле на најближу половину дана)

Дневни износ за особу = укупан годишњи трошак за зараде за особу (бруто II) / 215

A.2. и A.3. Обрачун трошкова особља за ове категорије (Трошкови за физичка лица која раде по директном уговору; Трошкови особља упућеног од стране треће стране уз плаћање (Seconded persons)  се врши на следећи начин:

Укупан износ трошка = днвени износ за особу * број дана проведених на реализацији пројектних активности

A.4. Обрачун трошкова за ову категорију (Оснивачи  МСП који не исплаћују зараду) се врши према пропису Европске комисије:

Днeвни износ за особу = (5.080/18) *  коефицијент корекције одређен за земљу институције учесника на пројекту (коефицијент корекције одређен је у програм ХЕУ)

Укупан трошак особља = днвени износ за особу * број дана проведених на реализацији пројектних активности

A.5. Обрачун трошкова за ову категорију (Трошкови рада волонтера) се врши на следећи начин:

Укупан износ трошка = днeвни износ за особу (у зависности од земље институције учеснице на пројекту) * број дана проведених на реализацији пројектних активностi

Трошкови подуговарања

Директни трошкови пројекта

Трошкови подуговарања су трошкови који настају подуговарањем треће стране на пројекту за услуге које пружају  током реалзације пројекта., Активности које не спроводе учесници на пројекту а неопходни су за реализацију пројекта и третирају се као “минор таскс”могу се тржишно подуговорити. Да би овај трошак био прихватљив, неопходно је да се активност која ће бити предмет подуговарања детаљно опише у пројектној апликацији. Одобрењем пројекта за финансирање, обавеза подуговарања постаје саставни део Анекса 1 и Анекса 2 Уговора о додели бесповратних средстава . За ову врсту трошкова неопходно је склопити уговор са подуговарачем сходно правилама програма, националним законодавством и уобичајеним праксама учесника на пројекту. Избор подуговарача се врши уз обезбеђење следећег:

  • Сви општи услови подобности (ово треба да води на опцију 3) морају бити задовољени
  • да се поуговарање заснива на принципу економски најисплативније понуда или најниже понуђене цене, 
  • да не буде предмет сукоба интереса,
  • да конкурентски избор подуговарачна треба да има подразумевани приступ
Трошкови набавки

Директни трошкови пројекта

Трошкови набавки подразумевају путне трошкове (трошкови превоза, смештаја и дневница), трошкови набавке опреме, трошкови набавке осталих добара и услуга. 

Трошкови превоза, смештаја и дневница признају се у висини реалних трошкова сходно националним законодавсту и уобичајенојпракси учесника на пројекту.

Трошкови набавке опреме признају се у висини амортизоване вредности опреме током трајања пројецт. Трошкови а амортизације се  обрачунавају  сходно уобичајеној пракси институције учесника на пројекту уз примену међународних рачуноводствених стандарда. Изузетно, а у зависности од појединачних позива за пријављивање пројеката могу бити признати и капитализовани трошкови, који су евидентирани као основно средство учениска на пројекту,. Трошкови закупа могу бити признати уколико не превазилазе износ обрачунатих трошкова амортизације уколико би се куповало ново средство.

Набавка осталих добара и услуга (нпр. трошкови дисеминације (ширење информација о пројекту), објава радова, промоције, обавезне  ревизије пројекта, превода) признаје се у висини реалних трошкова.И збор добављача се врши уз обезбеђење следећег:

  • Сви општи услови подобности (ово треба да води на опцију 3) морају бити задовољени
  • да се набавка заснива на принципу економски најисплативније понуда или најниже понуђене цене, 
  • да не буде предмет сукоба интереса,
  • да конкурентски избор подуговарачна треба да има подразумевани приступ
Остали трошкови

Директни трошкови пројекта

Поједини делови програма, предвиђају трошкове који морају бити наведини у буџетској линији “Other costs”. У зависности од дела програма за који су трошкови категорије остали трошкови прихватљиви, признају се као јединични тршкови или стварно настали трошкови.

У оквиру ове буџетске категроије могу бити признати следећи трошкови:

  • Финансијска подршка трећој страни (стварно настали трошкови),
  • Интерно фактурисана добра и услуге (јединични трошкови у складу са уобичајеном рачуноводственом праксом институције учесника на пројекту),
  • Транснационли приступ истраживачкој инфраструктури (јединични трошкови),
  • Виртуелни приступ истраживачкој инфраструктури (јединични трошкови)
  • PCP/PPI трошкови набавка (стварно настали трошкови),
  • Euroatom – трошкови мобилности особља (јединични трошкови),
  • ERC – додатно финансирање (стварно настали трошкови),
  • ERC – додатно финансирање – подуговарање, FSTP и интерно фактурисана добра и услуге (стварно настали трошкови).
Индиректни трошкови

Индиректни трошкови пројекта

Индиректни трошкови (Overhead)  су  трошкови који се не могу директно повезати као специфични трошкови директно повезани са акцијом. Индиректни трошкови се признају у паушалном износу од 25% стварно насталих директних трошкова.